fredag 6 december 2013

Eftertänksamhet

Vila i frid!

Idag tänker jag efter på livet, hur det ser ut i dagens svenska samhälle. Igår sent meddelades att Nelson Mandela avlidit. En stor människa med ett stort hjärta har gått ur tiden. Han kämpade för alla människors lika rättigheter och värde. Tänk att sitta i fängelse i 27 år för att ha kämpat för människors lika rättigheter och ändå ha försoning som sitt stora mål när han kom ut ur fängelset. Det är stort. Jag pratade med barnen häromdagen om att mitt stora mål med uppfostran av dom är att de blir fina människor som även tänker på andra människor och reflekterar över att alla har det inte lika bra. Inte ens i Sverige. Dagens Sverige har blivit kallt, människor tänker i stor grad på sig själva och sin närmaste familj och bryr sig inte särskilt mycket om de som har det sämre ställt. Det är sorgligt. Men alla kan göra något, jag såg på nyheterna i morse om en liten pojke som gjort skillnad. Han hade sålt jultidningar och för pengarna han fått in köpte han leksaker. Dessa leksaker hade han lämnat till barn på en flyktingförläggning, vilket fint hjärta den pojken har. Jag själv försöker dra mitt strå till stacken, jag skänker pengar till Rädda barnen varje månad och idag har jag skickat in en ansökan om att bli volontär på Stadsmissionen. Du kan också göra skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar