torsdag 18 juli 2013

Sara-dagen



Idag har jag namnsdag, Sara. Början av fruntimmersveckan. Nuförtiden firar jag inte min namnsdag. När jag var liten var det annorlunda. Då firade vi alltid, ofta var vi på landet då. Jag kommer ihåg att jag läste i farmors Hemmets Journal vilken tårta man skulle baka till alla "töserna" (och Fredrik). Min farmor lärde mig att rabbla alla fruntimmer, Fredrik, Sara, Margareta, Magdalena, Johanna, Emma, Christina. Mormor hade alltid en liten present, sen sjöng hon psalmen " Lilla svarta Sara ett litet negerbarn så glatt" undrar varför egentligen... Den heter egentligen "Där uppe ingen död skall vara" skriven av Lina Sandell. Saknar min mormor och farmor nu faktiskt. Idag ska jag och barnen åka till Söderköping och käka glass, sedan ska vi hem och fixa. P kommer efter jobbet, då ska vi fira att han fyller 40 och börjar semestern idag. Grattis hjärtat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar